Land Rover 90 V8 1988
En bil under utveckling för att åka i skogen med.

Land Rover 90 (ninety)
V8 130hk 3,5L dubbla förgasare.
5 vxl låda, hög och låg växel, spärr av mittdiff.
2 sittplatser (de 4 kassa på tvären bak är bortplockade)
Winsch med relästyrd huvudbrytare och styrning från kupén.
Nya bärarmar fram 6 graders korrektion.
Original men krökta och förstärkta bärarmar bak.
Ny handbroms med skiva och ok.
Ny stötfångare fram.
Kompressor.
"treesliders"
Hasplåt
Dator med 7" pekskärm och GPS.
27MHz komradio.
MP3 stereo med 4 högtalare.
Termostatstyrd elfläkt med manuell avstängning.
Diverse nödvändiga verktyg och andra pryttlar.
Solstolar, grillspett och grillhink (livsnödvändigt)

Önskelista:
Spärrar i axlar typ ARB eller KAM.
Förstärkta drivaxlar.
Förstärkta dubbelknutade kardaner.
Ny utväxling i axlarna (4:75)
Ny reservhjulshållare med fäste för highlift.
Utanpåliggande skyddsbur.
Dubbla generatorer och dubbla batterier.
Mer ljus åt alla håll.
Hydraulwinchar.
Och massor mera......



2012-03-10

Hasplåten mittunder.

Monterat och klart.


2012-02-13

Hemmasmidda treesliders.

Monterat och klart.


2011-11-26

Klubbtävling med resultatet framaxelhaveri, saknas lite prylar. Tävlingen var hård då även vinschen havererade och strömmen tog slut. Vinschen lagad och ideer om strömförsörjningen finns.

Där var några av bitar. Diffdrev och liten axel plockades från en bakaxel, ny original drivaxel kom från England. Det är dax att övertala plånboken om förstärkta grejjor i axeln.


2011-11-25 (Nybes ua)

Gamla skiten som ska bort.

Nya grejjor som ska dit.

Så här blev det.

Tog så bra att besiktningsmannen nästan slog skallen i ratten.

Blankt och fint.

Ny kylare och även elfläkt med termostat och lite bling bling med rött lock.
Fläkten går att stänga av vid t.ex. lerbad..


2011-10-01

Nya "dislocation cones" med krokar som ska hålla i fjädern när det flexar ut fullt.

"Dislocation cones" (eller vad det nu heter på svenska) på plats.

Här ser man hur kroken hakar i fjädern, slut på problem med att den hoppar ur vid sidan.

 

 

Havererade motorkuddar igen, 3 av 4 helkass.

Nya och förstärkta motor- och växellådskuddar.

Nu jäklar ska det hålla.

Bra blev det men vibrationerna och ljudet ökade från motorn.

Kompressor och tank på plats.

Lite fack till förvaring.

Klart! Plats för våffelbrädor (waffelboard), verktyg, saneringskit, stroppar, schacklar, block mm..

Alulåda med verkty, grill mm. Fack med de viktigaste stropparna lätt åtkomligt till vänster om dörren.

Nya stötfångaren helt klar.

Blanka schaklar som kan rotera.

Flextest.

Hmm, tar i lite.


2011-07-11

Modifierad bärarm bak och nya bussningar, allt blankt och fint.

Bärarmen på plats, här ser man hur bra det blev med lite böj.

Här syns snurren på splinsen.
Längtan efter förstärkta drivaxlar ät enorm ska bara övertala plånkan.

Ren och rak brottyta, inget splitter i oljan.
Passade på att byta tätningar när framaxeln ändå var isär.


2011-03-04

"Takboxen" på plats, 27MHz-antennen sitter på högra framskärmen .

27MHz komradio och bilstereo med radio och MP3 (USB och minneskort)

Datorn sitter i bakre facket.

GPS-puck för marint bruk mitt på taket.


2010-12-30

Lite mer lyse bakåt.

Inne har jag fått in lite fler brytare till bl.a. vinch och belysning.
Självklart finns en dator med GPS och 7" pekskärm, datorn ska få en bättre placering vad tiden lider likaså kommer alla brytarna få en funktion.


2010-11-12

Har gjort en ny rejäl tvärbalk, den gamla var ganska illa tillplattad.

Den här ska nog hålla för en del, fick haka ur lite så kardanen ska gå fritt.
Balken kommer även att fungera som fäste för hasplåten under växellådorna.

Innan monteringen.

Allt på plats så även nya bromsslangar och ok. Slangarna är 2" längre och fästena är sänkta ca 2".
Nu går bilen mycket stadigare på vägen.

Lite nya godsaker som ska på plats, bärarmarna är korrigerade 6 grader.


2010-08-21

Här syns det hur trångt det är i hjulhusen bak.....

......och fram, nya genomslagsgummin uppskrivet på fixalistan.

Utfjädrat bak.

Flextest.

Önskat resultat uppnått.

Skärmbreddare och större hjulhus uppskrivet på fixalistan.

Pildäcken är knappt 35" för att de inte ska ta i är de monterade med 30mm spacers.

Nya fälgar och däck på plats, inga spacers.
Modularfälg 15x10" med Maxxis Creepy Crawler 37x14,5.


2010-06-12

Höjningen provad och det finns mer som behöver fixas bl.a. längre bromsslangar.
Winschen fick lite stryk i Långarum så ny stötfångare finns med på fixalistan

De gamla pildäcken från 11-bilen har gjort sitt. Dax för nya.

Fram är det lika som bak.

Nya stötdämpartorn.

Fjädern bak, här syns även 2" klossarna och dislocationcones.

Nya övre fästen bak för att få pinne i båda ändarna och därmed bättre flex.

De nya Terrafirma stötdämparna +5" enorm slaglängd och kraftig konstruktion.

Sådär nya fjädrar och stötdämpare på plats.

Här är den med bara höjd 2" med klossar (glömde en före-bild så jag fick fuska lite)
Här syns även det förträffliga tankskyddet.

Gamla och nya fina blå fjädrar +3".


2010-02-27

På något sätt lyckades jag spräcka växellådan under en körning i djup snö.

Lådan tömdes omgående märkte inget förrän jag skulle hem och lade i högväxel ute på vägen då växlarna inte var så lätta att få i, körde dock hem och konstaterade skadan.


2009-02-08

Pärlan hemma på gården och snön faller.

Ännu inga förändringar gjorda.